Toate categoriile Acțiuni BVB Acțiuni internaționale Analiză tehnică Cryptocurrency ETF-uri & Fonduri de investiții Imobiliare Interviuri Jurnal de investiții Mărfuri & Metale prețioase Mindset Obligațiuni & Titluri de stat

Portul Constanța – candidat serios pentru listare la bursă. Fondul Proprietatea este dispus să-și vândă deținerea, în actualul context geopolitic-economic poate fi o poveste de IPO extraordinară

Portul Constanța – candidat serios pentru listare la bursă. Fondul Proprietatea este dispus să-și vândă deținerea, în actualul context geopolitic-economic poate fi o poveste de IPO extraordinară

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, controlată de Ministerul Transporturilor cu 80% din acțiuni, este un candidat serios pentru o eventuală listare la bursă, acționarul minoritar Fondul Proprietatea (FP), care are restul de 20% din capital, fiind dispus să-și vândă deținerea, chiar dacă nu a fost întreprins deocamdată un demers în acest sens, anunță Daniel Naftali, vicepreședintele senior al administratorului de fond Franklin Templeton București.

″Deocamdată nu s-a făcut niciun pas către listarea Portului Constanța. Este însă un candidat serios la listare″, a spus Naftali, răspunzând unei întrebări. ″În actualul context geopolitic și economic, importanța ei strategică și economică în zonă s-a majorat și mai mult, iar potențialul ei de creștere este foarte mare. Este o companie profitabilă, care de-a lungul timpului a dat rezultate foarte bune. Din capacitatea ei de a genera cash-flow și dividende pentru acționari, combinată cu oportunitățile de creștere pe care le vedem, poate rezulta o poveste de IPO extraordinară″.

Traficul de mărfuri prin Portul Constanța s-a majorat cu circa 17% în prima jumătate a anului, la circa 36,7 milioane tone, din care 12,7 milioane tone au reprezentat cerealele, inclusiv din Ucraina. Compania a terminat anul trecut cu un profit net de 130,4 milioane lei, în ușoară creștere față de 2021, în condițiile unei majorări cu circa 10% a veniturilor, la 458,17 milioane lei. Vicepremierul și ministrul Transporturilor.

Sorin Grindeanu, declara în aprilie că Portul Constanța a devenit cel mai important port de la Marea Neagră, în condițiile agresiunii militare a Rusiei împotriva țării vecine, care a blocat în bună măsură traficul de mărfuri al acesteia.

Oficialul Fondului Proprietatea a amintit însă că legislația portuară în vigoare limitează dividendele care pot fi distribuite acționarilor de către companiile din sector. O lege adoptată în 2017 stipulează că, în cazul administrațiilor portuare, ″maximum 25% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se constituie vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăților naționale, companiilor naționale și societăților cu capital integral sau majoritar de stat″.

″Există acea Lege a porturilor care limitează distribuția de dividende. Este un aspect pe care noi l-am ridicat în discuțiile cu autoritățile și credem că, pentru un IPO, ar trebuie eliminată din legislație această limitare la 25% a ratei de distribuție a dividendului. Însă cel mai important ar fi să fie demarat procesul de pregătire pentru listare al companiei, pentru care este nevoie de o hotărâre a AGA″, respectiv de acordul Ministerului Transporturilor, care este acționar majoritar, a subliniat vicepreședintele administratorului FP.

Discuții despre listarea la Bursă a Portului Constanța, inclusiv prin vânzarea unei părți din deținerea statului, au mai avut loc în numeroase rânduri în ultimii 15 ani, însă fără niciun rezultat.

Sursa: Profit.ro

Share:

NOUTĂȚI

BROKERI RECOMANDAȚI

Acest Buletin informativ are doar scop informativ și nu constituie, în mod explicit sau implicit, nicio furnizare de servicii sau produse de către MaiorArmy.ro. Investitorii ar trebui să stabilească singuri dacă un anumit serviciu sau produs este potrivit pentru nevoile lor de investiții sau ar trebui să solicite astfel de sfaturi profesionale pentru situația lor particulară. Tot conținutul este original și a fost cercetat și produs de MaiorArmy.ro , cu excepția cazului în care se prevede altfel. Nicio parte a conținutului nu poate fi reprodusă sub nicio formă sau menționată în nicio altă publicație, fără permisiunea expresă scrisă a MaiorArmy.ro. Toate declarațiile făcute cu privire la companii, titluri de valoare sau alte informații financiare conținute în conținutul sau articolele referitoare la MaiorArmy.ro sunt strict credințe și puncte de vedere deținute de MaiorArmy.ro și nu sunt aprobări ale vreunei companii sau titluri de valoare sau recomandări pentru cumpărarea sau vânzarea de titluri de valoare. Vizitând și / sau utilizând în orice alt mod site-ul web MaiorArmy.ro, indicați că înțelegeți și acceptați condițiile de utilizare prevăzute pe site și sunteți de acord să fiți obligați de aceștia. Dacă nu sunteți de acord cu condițiile de utilizare a site-ului web, vă rugăm să nu accesați site-ul sau niciun fel de pagini ale acestuia. Orice descriere, referințe sau linkuri către alte produse, publicații sau servicii nu constituie o aprobare, autorizare, sponsorizare sau afiliere cu MaiorArmy.ro cu privire la orice site conectat sau sponsorul acestuia, cu excepția cazului în care este specificat în mod expres de MaiorArmy.ro. Orice astfel de informații, produse sau site-uri nu au fost neapărat revizuite de MaiorArmy.ro și sunt furnizate sau întreținute de terți asupra cărora MaiorArmy.ro nu exercită niciun control. MaiorArmy.ro își declină în mod expres orice responsabilitate pentru conținut, acuratețea informațiilor și / sau calitatea produselor sau serviciilor furnizate de către aceste site-uri terțe sau promovate de acestea.